Convert the A3 "Covoiturage" lane into a regular third lane open to all vehicles - Petitions
Convert the A3 "Covoiturage" lane into a regular third lane open to all vehicles
Public petition n°3707
Petitioner: Ricardo Tavares da Cruz
This petition is available in other languages:
Purpose of the petition
This petition calls for the conversion of the recently introduced "Covoiturage" lane on the A3 motorway, which connects the south of the country to centre, into a regular lane accessible to all vehicles, regardless of the number of passengers. The goal is to ease traffic during peak hours, reduce chronic congestion, and make more efficient use of existing infrastructure to improve overall mobility.
Reason for the petition
Since the introduction of the "Covoiturage" lane on the A3, many drivers have observed that this lane is barely used during peak hours - particularly in the morning and evening during commuter traffic. In practice, it is rare for two people living near each other to work at the same place and at the same time. As a result, the reserved lane often remains empty, while the other two lanes are heavily congested. This situation worsens traffic jams, increases travel times, and causes growing frustration among road users. In addition, many drivers use the lane illegally while driving alone, which creates a sense of unfairness for those who follow the rules and remain stuck in traffic. It is also important to note that certain sections of the A3 already include a dedicated fourth lane reserved exclusively for buses. The existence of both a bus lane and a carpool lane makes the current setup less relevant and strengthens the case for converting it. The solution is, in fact, quite simple: converting the "Covoiturage" lane into a standard third lane accessible to all would allow for better traffic distribution, a smoother flow - including for buses - and a reduction in emissions caused by traffic jams. This proposal clearly serves the public interest: it calls for more efficient use of existing infrastructure to improve mobility for all road users.
Signatures collection ongoing
The 5500 threshold represents the number of signatures required to give rise to a public debate.
Registered signatures
4 / 5 500
Key information
Signature collection
Submission date
06/06/2025
Opening of the signature collection
19/07/2025
Additional information
Petition background
Petition signatories
19/07/2025
The public petition n°3707 is open for signature, on 19-07-2025
18/07/2025
Statement of admissibility
16/07/2025
The public petition n°3707 was declared admissible by the Committee on Petitions on 16-07-2025
Admissibility: admissible Start date of the signature period: 19-07-2025 at 0:00 a.m. End date of the signature period: 29-08-2025 at 11:59 p.m.
16/07/2025
The Committee on Petitions issued an opinion positive regarding the public petition n° 3707, on 16-07-2025
Opinion of the Committee on Petitions: positive
06/06/2025
The petition public n°3707 is submitted the 06-06-2025
Title of the petition: Transformer la voie « Covoiturage » sur l'A3 en troisième voie accessible à tous Aim of the petition: La présente pétition demande la transformation de la voie « Covoiturage » récemment instaurée sur l'autoroute A3, reliant le sud du pays au centre du pays, en une voie normale accessible à tous les véhicules, indépendamment du nombre de passagers. L'objectif est de fluidifier le trafic aux heures de pointe, de réduire les embouteillages récurrents et d'utiliser efficacement toutes les infrastructures existantes pour améliorer la circulation. Motivation of the general interest of the petition: Depuis l'introduction de la voie « Covoiturage » sur l'A3, les automobilistes constatent un usage très limité de cette voie aux heures de pointe, en particulier le matin et le soir lors de l'aller et du retour du travail. En pratique, il est rare que deux personnes vivant proches l'une de l'autre travaillent au même endroit et aux mêmes horaires. Résultat : la voie réservée reste souvent vide, tandis que les deux autres voies sont complètement saturées. Cette situation aggrave les embouteillages, rallonge les temps de trajet et augmente la frustration générale. De plus, une proportion significative d'usagers emprunte illégalement la voie en étant seuls dans leur véhicule, ce qui crée un sentiment d'injustice pour ceux qui respectent les règles et attendent dans les bouchons. Il est important de noter que certains tronçons de l'A3 disposent déjà d'une quatrième voie réservée exclusivement aux bus. Cela rend la coexistence avec une voie « Covoiturage » encore moins pertinente et renforce l'idée qu'une troisième voie classique serait plus utile pour tous. La solution est en réalité très simple : remplacer la voie « Covoiturage » par une troisième voie classique permettrait une meilleure répartition du trafic, une fluidité accrue, et une amélioration globale de la circulation, y compris pour les bus. Une meilleure circulation pour tous réduirait également les émissions globales et augmenterait la productivité économique. Cette demande répond à un intérêt général clair : optimiser l'usage des infrastructures existantes pour améliorer la mobilité de tous.